We kennen de prijs, maar kennen we ook de waarde van onderwijs?

Lang geleden schreef Jo Ritzen het boek “wat is onderwijs ons waard”. Dat was eigenlijk de eerste serieuze economische analyse van de waarde van onderwijs. Daarna zijn er velen gevolgd en die hebben een steeds scherper maar ook benauwder beeld opgeleverd van de waarde. Bedrijfsmatige argumenten kregen de overhand en dat verschraalde het beeld. Tijd om meer balans te brengen. We moeten -zonder de bedrijfsmatige redenering af te zweren- naar een bredere afweging van de energie die we in onderwijs steken en de opbrengsten die ons dat oplevert. Een publieke waarde benadering van onderwijs biedt hiervoor goede aanknopingspunten. Op papier komen we daar al een aardig eind mee, maar hoe vertalen dit soort inzichten zich meer naar een dagelijkse praktijk? Kunnen we ook wat hardere metingen doen van inspanningen en opbrengsten en hoe wegen we die tegen elkaar af? Prijs en waarde zijn niet hetzelfde maar hangen wel samen, ook in het onderwijs.

Deze en andere onderwerpen komen aan bod tijdens Finance in het Onderwijs op 5 juni a.s. in het Spant in Bussum. Naast Marc Vermeulen ( Hoogleraar Strategie en innovatie non-profit), zullen ook Sjef Drummen, (Onderwijskunstenaar, Directielid en co-founder Niekée en Agora onderwijs), Richard van Hooijdonk (Trendwatcher en Futurist) en Toine Janssen, lid college van bestuur, Conexus) spreken.

Marc Vermeulen is werkzaam aan de TIAS school for business and society  als academic director van postacademische opleidingen voor onderwijsmanagement en van de topopleiding Strategy, Innovation and Governance (in samenwerking met de Kennedy School of Government, Harvard University).  Daarnaast doceert Marc strategische beleidsanalyse voor non profit organisaties, onderzoeksmethoden  en ontwikkelt hij maatwerkprogramma’s voor publieke instellingen. Ook is hij hoogleraar onderwijssociologie aan de universiteit van Tilburg en aan de Open Universiteit Nederland. Binnen de onderwijssociologie is zijn specialisme het toegepast onderzoek op het gebied van de relatie tussen onderwijs, arbeidsmarkt en economie.

Het congres Finance in het Onderwijs is het platform voor directie, financiële professionals en bestuurders werkzaam in de onderwijssector. We bespreken de laatste ontwikkelingen en trends binnen het onderwijs, van primair onderwijs (PO) tot voortgezet onderwijs (VO) en van beroepsonderwijs (MBO) tot hoger beroepsonderwijs (HBO) en wetenschappelijk onderwijs (WO). Voor meer informatie: www.financeinhetonderwijs.nl.